11.12.2020 r.
Klasy II
Temat: Sposoby ochrony środowiska przyrodniczego przed degradacją. (otwórz)E-podręcznik
08.12.2020 r.
Klasy I
Temat: Chemiczne źródła prądu. (otwórz)04.12.2020 r.
Klasy II
Lekcja01.12.2020 r.
Klasy I
Temat: Siła elektromotoryczna ogniwa.
1. Standardowy potencjał elektrody – standardowa elektroda wodorowa.
- jako elektrodę odniesienia , służącą do wyznaczania potencjałów elektrod, umownie przyjęto elektrodę wodorową, nazywaną standardową elektrodą wodorową.
- przyjęto że potencjał takiej elektrody wynosi 0
2. Względem elektrody wodorowej wyznaczono potencjały elektrod nazywane potencjałami standardowymi. Na podstawie znajomości wartości potencjałów możemy obliczyć, jakie napięcie będzie miało ogniwo zbudowane z dwóch dowolnych półogniw standardowych, obliczając SIŁĘ ELEKTROMOTORYCZNĄ OGNIWA w skrócie SEM.
Siła elektromotoryczna ogniwa to różnica potencjałów między elektrodami dwóch Półogniw.
Materiały do lekcji
E-podręczniki
Filmik
27.11.2020 r.
Klasy II
Temat: Sposoby pozyskiwania i uzdatniania wody pitnej.
1. Występowanie wody i jej znaczenie w przyrodzie.
2. Obieg wody w przyrodzie.
3. Zapotrzebowanie na wodę oraz zasoby wody słodkiej w Polsce.
4.Żrodła i skład chemiczny wody przeznaczonej do celów użytkowych.
- wody podziemne
- wody powierzchniowe
5. Wskażniki jakości wód do celów użytkowych oraz uzdatniania wód.
Materiały do lekcji:
E-podręcznik
Zadanie domowe
Na podstawie dostępnych materiałów napisz referat na temat:
"Co wiem o wodzie"
24.11.2020 r.
Klasy I
Temat: Ogniwa galwaniczne.
1.Reakcje utleniania-redukcji jako żródło prądu elektrycznego.
2.Budowa ogniwa galwanicznego – schemat ogniwa.
- ogniwo Volty
3.Ogniwa odwracalne i nieodwracalne – schemat.
- ogniwo Leclanchego
- ogniwo Daniella
Temat: Sposoby pozyskiwania i uzdatniania wody pitnej.
1. Występowanie wody i jej znaczenie w przyrodzie.2. Obieg wody w przyrodzie.
3. Zapotrzebowanie na wodę oraz zasoby wody słodkiej w Polsce.
4.Żrodła i skład chemiczny wody przeznaczonej do celów użytkowych.
- wody podziemne
- wody powierzchniowe
5. Wskażniki jakości wód do celów użytkowych oraz uzdatniania wód.
Materiały do lekcji:
E-podręcznik
Zadanie domowe
Na podstawie dostępnych materiałów napisz referat na temat:
"Co wiem o wodzie"
24.11.2020 r.
Klasy I
Temat: Ogniwa galwaniczne.
1.Reakcje utleniania-redukcji jako żródło prądu elektrycznego.
2.Budowa ogniwa galwanicznego – schemat ogniwa.
- ogniwo Volty
3.Ogniwa odwracalne i nieodwracalne – schemat.
- ogniwo Leclanchego
- ogniwo Daniella
Podsumowanie
Ogniwo galwaniczne to układ zbudowany z dwóch półogniw ,w którym w wyniku reakcji.
Utleniania i redukcji do otoczenia jest przekazywana energia w postaci prądu elektrycznego.
Półogniwo to elektroda zanurzona w elektrolicie.
Na elektrodach zachodzą procesy utleniania i redukcji.
Elektroda na której zachodzi reakcja utleniania,jest nazywana elektrodą ujemną – anodą.
Elektroda na której zachodzi reakcja redukcji,jest nazywana elektrodą dodatnią – katodą.
Ogniwa dzielimy na odwracalne i nieodwracalne.
Materiały do lekcji:
Filmik
Filmik
E-podręcznik
E-podręcznik
20.11.2020 r.
Klasy II
Temat: Degradacja gleb. Sposoby ochrony gleb przed degradacją.
1. Rodzaje degradacji gleb:
-fizyczna
-chemiczna
-biologiczna
2 Zródła związków chemicznych powodujące degradację gleb
- huty ,elektrownie
- odpady
-transport
- rolnictwo
- ścieki
3. Sposoby zapobiegania chemicznej degradacji gleb- rekultywacja.
Materiały pomocnicze - kliknij
Zadanie domowe
Ćwiczenie 1 i 2 z e-podręcznika
17.11.2020 r.
Klasy I
Temat: Wyznaczanie stopni utlenienia. Interpretacja reakcji utleniania - redukcji.
1. Wyznaczanie stopni utlenienia pierwiastków w związkach chemicznych - otwórz
2. Interpretacja reakcji utleniania i redukcji - otwórz
3. Praktyczne zastosowanie reakcji redoks - otwórz
Podsumowanie
Temat: Wyznaczanie stopni utlenienia. Interpretacja reakcji utleniania - redukcji.
1. Wyznaczanie stopni utlenienia pierwiastków w związkach chemicznych - otwórz2. Interpretacja reakcji utleniania i redukcji - otwórz
3. Praktyczne zastosowanie reakcji redoks - otwórz
Podsumowanie
Reakcje w których zachodzi umowny proces oddawania elektronów przez jedne atomy oraz przyjmowania ich przez inne atomy, nazywamy reakcjami utleniania i redukcji lub reakcjami redoks.
Utlenianie to proces, w którym atomy lub jony oddają elektrony, a substancję ulegającą utlenianiu, czyli oddającą elektrony, nazywamy reduktorem.
Redukcja to proces w którym atomy lub jony pobierają elektrony, a substancje ulegająca redukcji, czyli pobierającą elektrony, nazywamy utleniaczem.
Stopień utlenienia pierwiastka w związku chemicznym to liczba pobranych lub
oddanych elektronów przez jego atomy, przy założeniu, że w cząsteczce tego związku wszystkie wiązania są wiązaniami jonowymi.
W procesach utleniania pierwiastki podwyższają swój stopień utlenienia, a w procesach redukcji pierwiastki obniżają swój stopień utlenienia.
Zadanie domowe
Ułóż 3 równania reakcji chemicznej - udowodnij że jest to reakcja redoks.
Przeprowadź bilans elektronowy.
13.11.2020 r.
Klasy II
Temat: Właściwości fizyczne i chemiczne Gleb.
1. Gleba jako układ wielofazowy.
2. Powstawanie i składniki gleb.
3. Podstawowe substancje warunkujące żyzność i urodzajność gleb.
4. Właściwości sorpcyjne gleb.
Treści lekcji zawarte pod linkiem - kliknij
Zadanie domowe
Ćwiczenie 1 i 2
10.11.2020 r.
Klasy I
Temat: Reakcje utleniania i redukcji - stopień utlenienia pierwiastków.
1. Pojęcie stopnia utlenienia pierwiastków.
2. Reguły ustalania stopnia utlenienia.
3. Wyznaczenie stopnia utlenienia.
4. Wykorzystanie stopni utlenienia – reakcje redoks.
Przeczytaj materiał do lekcji - kliknij
Zadanie domowe
Naucz się na pamięć reguły wyznaczania stopni utlenienia
06.11.2020 r.
Klasy II
Temat : Skala pH. Odczyn gleb.
1. Odczyn roztworu – wskaźniki pH.
– odczyn roztworów można badać jakościowo , za pomocą wskaźników chemicznych lub ilościowo za pomocą pehametrów
- badanie jakościowe odczynu polega na określeniu zabarwienia użytych wskaźników kwasowo-zasadowych i wyciągnięcie wniosków.
2 Ilościowe oznaczanie odczynu roztworów - skala pH.
- badanie ilościowe odczynu polega na pomiarze stężenia kationów wodoru H+ w badanym roztworze.
3 Badanie odczynu gleb.
- skład chemiczny gleb wpływa na jej odczyn , a tym samym żyzność i urodzajność.
4. Różne rośliny mają wymagania dotyczące pH
Lekcja na ten temat - kliknij
Zadanie domowe
Ćwiczenia 1 i 2 z lekcji.
03.11.2020 r.
Klasy I
Temat : Właściwości i zastosowanie wybranych stopów metali.
1.Stopy metali - widomości ogólne.
- metal podstawowy
- dodatki stopowe
2.Właściwości i zastosowanie stopów żelaza.
3.Stopy glinu.
4.Właściwości i zastosowanie stopów miedzi.
- brąz
- mosiądz
5. Stopy cynku i stopy cyny.
Materiał potrzebny do lekcji - kliknij
Zadanie domowe
- Ćwiczenie 1. Uzupełnij brakujące miejsca.
30.10.2020 r.
Klasy II
Temat : Dysocjacja elektrolityczna.
1.Dysocjacja jonowa – równania dysocjacji jonowej.
2.Elektrolity i nieelektrolity
3.Kwasy , zasady i sole w świetle dysocjacji jonowej.
4.Równania dysocjacji kwasów, zasad i soli.
Materiały pomocnicze - kliknij
27.10.2020 r.
Klasy I
Temat : Własności wybranych metali.
1. Położenie metali w układzie okresowym najpopularniejszych metali.
2. Właściwości fizyczne i chemiczne metali.
3. Zastosowanie metali.
4. Na czym polega proces korozji.
Materiały pomocnicze - kliknij
Zadanie domowe
Ćwiczenie 1 i 2 z e-podręcznika.
23.10.2020 r.
Klasy II
Test dla klas II(DOC)
Test dla klas II (PDF)
Temat: Reakcje utleniania i redukcji - stopień utlenienia pierwiastków.
1. Pojęcie stopnia utlenienia pierwiastków.2. Reguły ustalania stopnia utlenienia.
3. Wyznaczenie stopnia utlenienia.
4. Wykorzystanie stopni utlenienia – reakcje redoks.
Przeczytaj materiał do lekcji - kliknij
Zadanie domowe
Naucz się na pamięć reguły wyznaczania stopni utlenienia
06.11.2020 r.
Klasy II
Temat : Skala pH. Odczyn gleb.
1. Odczyn roztworu – wskaźniki pH.
– odczyn roztworów można badać jakościowo , za pomocą wskaźników chemicznych lub ilościowo za pomocą pehametrów
- badanie jakościowe odczynu polega na określeniu zabarwienia użytych wskaźników kwasowo-zasadowych i wyciągnięcie wniosków.
2 Ilościowe oznaczanie odczynu roztworów - skala pH.
- badanie ilościowe odczynu polega na pomiarze stężenia kationów wodoru H+ w badanym roztworze.
3 Badanie odczynu gleb.
- skład chemiczny gleb wpływa na jej odczyn , a tym samym żyzność i urodzajność.
4. Różne rośliny mają wymagania dotyczące pH
Lekcja na ten temat - kliknij
Zadanie domowe
Ćwiczenia 1 i 2 z lekcji.
03.11.2020 r.
Klasy I
Temat : Właściwości i zastosowanie wybranych stopów metali.
1.Stopy metali - widomości ogólne.
- metal podstawowy
- dodatki stopowe
2.Właściwości i zastosowanie stopów żelaza.
3.Stopy glinu.
4.Właściwości i zastosowanie stopów miedzi.
- brąz
- mosiądz
5. Stopy cynku i stopy cyny.
Materiał potrzebny do lekcji - kliknij
Zadanie domowe
- Ćwiczenie 1. Uzupełnij brakujące miejsca.
30.10.2020 r.
Klasy II
Temat : Dysocjacja elektrolityczna.
1.Dysocjacja jonowa – równania dysocjacji jonowej.
2.Elektrolity i nieelektrolity
3.Kwasy , zasady i sole w świetle dysocjacji jonowej.
4.Równania dysocjacji kwasów, zasad i soli.
Materiały pomocnicze - kliknij
27.10.2020 r.
Klasy I
Temat : Własności wybranych metali.
1. Położenie metali w układzie okresowym najpopularniejszych metali.
2. Właściwości fizyczne i chemiczne metali.
3. Zastosowanie metali.
4. Na czym polega proces korozji.
Materiały pomocnicze - kliknij
Zadanie domowe
Ćwiczenie 1 i 2 z e-podręcznika.
23.10.2020 r.
Klasy II
Test dla klas II(DOC)
Test dla klas II (PDF)
Temat : Właściwości i zastosowanie wybranych stopów metali.
1.Stopy metali - widomości ogólne.- metal podstawowy
- dodatki stopowe
2.Właściwości i zastosowanie stopów żelaza.
3.Stopy glinu.
4.Właściwości i zastosowanie stopów miedzi.
- brąz
- mosiądz
5. Stopy cynku i stopy cyny.
Materiał potrzebny do lekcji - kliknij
Zadanie domowe
- Ćwiczenie 1. Uzupełnij brakujące miejsca.
30.10.2020 r.
Klasy II
Temat : Dysocjacja elektrolityczna.
1.Dysocjacja jonowa – równania dysocjacji jonowej.
2.Elektrolity i nieelektrolity
3.Kwasy , zasady i sole w świetle dysocjacji jonowej.
4.Równania dysocjacji kwasów, zasad i soli.
Materiały pomocnicze - kliknij
27.10.2020 r.
Klasy I
Temat : Własności wybranych metali.
1. Położenie metali w układzie okresowym najpopularniejszych metali.
2. Właściwości fizyczne i chemiczne metali.
3. Zastosowanie metali.
4. Na czym polega proces korozji.
Materiały pomocnicze - kliknij
Zadanie domowe
Ćwiczenie 1 i 2 z e-podręcznika.
23.10.2020 r.
Klasy II
Test dla klas II(DOC)
Test dla klas II (PDF)
Temat : Własności wybranych metali.
1. Położenie metali w układzie okresowym najpopularniejszych metali.2. Właściwości fizyczne i chemiczne metali.
3. Zastosowanie metali.
4. Na czym polega proces korozji.
Materiały pomocnicze - kliknij
Zadanie domowe
Ćwiczenie 1 i 2 z e-podręcznika.
23.10.2020 r.
Klasy II
Test dla klas II(DOC)Test dla klas II (PDF)
Test należy uzupełnić w Wordzie, zapisać i odesłać na adres: rzszpilzno@interia.pl w terminie do dnia 30.10.2020
20.10.2020 r.
Klasy I
Temat : Właściwości i zastosowanie wybranych niemetali.
1 Położenie niemetali w układzie okresowym.2 Stan skupienia niemetali.
3 Właściwości niemetali.
4. Zastosowanie niemetali.
Materiały pomocnicze - kliknij
Zadanie domowe
Cwiczenie 1 - uzupełnij puste miejsca.
Cwiczenie 2
Pani Dyrektor Anna Smołucha e-mail: rzszpilzno@interia.pl